Gott nytt år

Så kommer sista delen av 2012. Håll i er för vi kommer äntligen landa i ett nytt år!
 
Augusti
Augusti var månaden när vardagen hände. Herr F och jag lyckades lösa det så bra att han var ledig från strax innan lilla N kom till världen tills början av augusti. Så det kändes som att augusti var månaden då jag på allvar blev föräldraledig och skulle fylla dagarna och ta allt ansvar själv mellan 8-17. Inte så dumt alls faktiskt. Dagarna fylls snabbt när man har så många andra trevliga daglediga runt sig. Det blev ju en härlig sommarvecka också. Vi tog igen det vi missat så gott vi kunde och hängde på Fiskebäcksbadet med fina vänner. Jag badade så mycket jag orkade. Var barnfri för första gången sedan maj och lyssnade på Cookies n' beans på Kulturkalaset. 
 
 
 
Sedan kom två underbara personer till världen, lilla N:s kusin Märta och hans nya kompis Albin. 
 
September
15 september gifte sig 2012 års finaste brudpar. Vigsel i pampig kyrka, kaffe och sedan partaj hela natten. Yiha... Vi förfestade genom att se på Disneyfilm. 
 
Det hanns också med en återträff på folkhögskolan där herr F och jag träffades. Eller ja, det var ju egentligen inte där vi träffades, men där vi förstod att vi faktiskt tyckte om varandra. Galej i dagarna tre. Mycket musik, en del nostalgi och en känsla av overklighet då det i år är TIO år sedan vi börjde där. Jag tröstar mig med att det var några äldre kvinnor som trodde att vi var elever på skolan nu. Men seriöst, folk pratar ju om när man var 20 och hur fantastiskt det var. Men nu - tio år senare - nu har man (jag) ju allt det man saknade då. En inkomst, en normal självkänsla och självkännedom, utbildning, en egen familj, ett bra boende och man vet förhoppningsvis vad man vill med sitt liv. Och över lag skulle jag nog säga att alla jag träffade på återträffen nu var tio gånger snyggare än då, vilket inte vill säga lite då de var snygga redan 2003. Jag var hemskt nöjd med att vara 20, men jag skulle inte byta det mot 29. Och jag har hört från en säker källa att det bara blir bättre.
 
Oktober
När jag ändå slagit in på nostalgibanan så skall jag berätta om oktobers stora händelse. Mormorträff med lilla N:s mormor, lilla N och jag, samt en gammal barndomsvän med barn och mamma. Fantastiskt kul att träffas igen, då man drygt 20 år senare är på samma plats i livet igen.
 
Sedan barnvälsignades lilla N. Lillebror och lillasyster sjöng fantastiskt i kyrkan. Sedan åt vi mycket (som vi alltid gör när vi träffas), drack saft med randiga sugrör ur fina prickiga pappermuggar, öppnade en mängd fina presenter och kryssade mellan de miljoner barn som var samlade i vår kvarterslokal. Hurra för lilla N! För övrigt hade jag köpt en ny klänning. Inga leggings. 
 
November
I början av november skaffades det ett pass till lilla N och det bar iväg med hela min familj till London. Vi kånkade barnvagn upp och ner i tunnelbanan, såg Fantomen på Operan, åt på underbara Prêt (varför finns inte det i Sverige?), gick på Madame Tussauds, shoppade, gick lite mer, åt lite mer och hade det allmänt fint. I övrigt hann vi köpa en ny lägenhet, sälja vår och börja ladda inför jul. Men alltså detta med att sälja sin bostadsrätt, det är ju för jobbigt. För det första var vi tvugna att städa bort lilla N, då barn inte är det som säljer bäst i en tvåa i stan. Sedan skulle det vara murgröna överallt och fantastiskt fint och städat. Sedan var det ju sjukt jobbigt att man blev så nervös att det inte skulle gå bra. Men nu är den såld till två små gossar som skall studera. Härligt! Oro har dock uttryckts att de inte kommer ta hand om vår fina femtiontalslägenhet så jag tänker att jag skall besöka dem oanmält en gång per månad och titta till den. Vad tros?
 
Vad tycks om mitt bildkollage? Herr F och jag har lagt i princip hela eftermiddagen på att lösa detta så nu är det bäst att ni njuter. Ja, det blev ju inte riktigt som vi tänkt oss, men ett kollage ändå.
 

December
Denna underbara månad. Jag älskar advent (alla fyra), älskar jul, tycker riktigt bra om vintern när den är som den var denna december, älskar skumtomtar, lucia, att följa julkalendern på TV och sist men inte minst - julgranen. Vilken lycka när man får ta in den. Nu låter det som att jag överdriver, men jag kan på riktigt sitta och titta långa stunder på den på kvällarna när den lyser upp vardagsrummet. Det är värt att städa barr ett helt år efteråt. För övrigt dammsög vi upp sista barret från 2011 dagen innan vi tog in den nya granen. True story! Julen firades först in i Kosta på spahotellet där för att fira herr F:s mammas födelsedag. Sedan firade vi jul i Växjö (vilket slutade som ni kanske minns sedan tidigare inlägg). Lilljul i Vårgårda och sedan snabbt tillbaka till Göteborg då syster och svåger började kräkas. Men allt som allt - en riktigt bra jul. 
 
Efter jul kommer dock nyår. Med risk för att låta som en tant, men jag kan för mitt liv inte begripa varför denna högtid måste firas så hejdundrande. Jag är för firande, men det är ju en partyhets värre än midsommar. Detta var som tur var inget problem för oss, då vi precis som förra året firade in 2013 i Alingsås med våra goda vänner. En mycket angenäm tradition. I år var det i franskt tema. Jag älskar teman. God mat, trevligt sällskap, höga klackar och en tokpigg lilla N som hade eget party framåt småtimmarna. Vet ni vad jag tror? Att 2013 kommer bli det bästa året hitintills.
 
The best is yet to come...
 

Kommentarer
Postat av: Jeanette Forss

Blir så glad över att se er!! Kram Jean

2013-01-09 @ 21:51:29
URL: http://schan1.blogspot.se
Postat av: Julia

Åh så roligt med en ny blogg Maria! Jag hoppas du fortsätter skriva under 2013! Det skulle förgylla min tillvaro på jobbet när jag har tråkigt, vilket är allt som oftast nu när inte du är där =) Tror precis som du att 2013 kommer att bli ett mycket bra år!! Kram!

Svar: Ha ha, jag ska göra mitt bästa för att fortsätta med underhållning till dig!
M

2013-01-09 @ 21:58:00
Postat av: Lisa

Kärlek på den muschen:) c'est une famille tres beau!

Svar: Merci Madame!
M

2013-01-09 @ 22:15:36
Postat av: Arvid

Tack för fin krönika och för att jag/vi fått vara en del av ert 2012! Ni är så fina, både på bild och i köttvärlden (verkligheten). Vi ser fram emot mer häng 2013!

Svar: Detsamma! Köttvärlden - bra ord, om än lite morbidt.
M

2013-01-10 @ 05:43:05
Postat av: Sara B

Härligt att läsa, men framför allt så njöt jag av bildkollaget något kopiöst ;)

Svar: Tack Sara. Då var det värt tiden!!
M

2013-01-10 @ 13:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback